На 28 октомври отбелязваме Международния ден на анимацията, учреден, за да подчертае и признае силата на анимационното изкуство и таланта на неговите артисти.
През 2002 г. Международната асоциация на анимационното кино, която е част от ЮНЕСКО, започва официалното честване на този празник. Датата е избрана заради първата прожекция на анимационен филм в историята – на френския художник Шарл-Емил Рейно през 1892 г. – три години преди кинематографа на братя Люмиер. Той го кръщава представлението си „светлинни пантомими“, което е прототип на съвременните анимационни филмчета.
Историята на първия анимационен филм е предшествана от изобретяването на съответната технология. До този момент е имало изобретения като зоетроп или стария и добре познат и днес метод на флип книгата. Рейно патентова на 21 декември 1877 г. апарат за разглеждане на рисунки, прикрепени към хартиена лента. Той кръщава изобретението си праксиноскоп. Следващата стъпка е да основе през декември 1888 г. „Оптичен театър“. Първата прожекция на 28 октомври 1892 г. предизвиква фурор.
Първият късометражен ням филм на Рейно – „Бедният Пиеро“ (Pauvre Pierrot), 1891 г.
По това време в Европа са се случвали десетки представления и демонстрации на изобретения. Инженерната мисъл е вряла и кипяла, но праксиноскопът на Рейно удивлява освен с инженерна необикновеност, но и с художественото представяне. Амбициран от успеха, Рейно инвестира всичко в изобретението си. За негово нещастие обаче Люмиер изобретяват и патентоват кинематографа през 1895 г. Рейно скоропостижно фалира и изхвърля голяма част от рисунките си в р. Сена. Но изобретението не остава напразно – още от зората на киното анимацията има своето незаменимо място. Там, където свободата да фантазираш форми и цветове не познава ограничения.
„Хумористични фази на смешни лица“ на Джеймс Стюарт Блектън, 1906 г.
Първият анимационен филм, заснет от американеца Джеймс Стюарт Блектон на лента, се казва „Хумористични фази на смешни лица“ (Humorous Phases of Funny Faces), 1906 г. От тогава до сега анимацията е едно от най-бързо развиващите се изкуства и категоричен белег на развитието на технологиите изобщо. Тя е самостоятелно изкуство, но и има място в почти всяка сфера на живота ни. Децата ни израстват с нея, а някои от нас, вече пораснали, я предпочитат дори пред киното. И макар че компютрите все по-настойчиво превземат анимацията, все още има творци, които се връщат в основите на изкуството. Картини, движещи се в история. Истинска магия, сътворена от ръцете на художник.