- „Всички участници разполагат с напълно идентични продукти, които са им известни месеци преди да пристигнат. Все едно сме дали еднакви боички и по един бял лист. Те решават какво ще „нарисуват“ в небето и как.“
- „По време на самата заря следим за спазване на ритъма, за силни и слаби времена, дали огнените следи догарят музикално.“
- „Ангажиментът ни е не само да направим впечатляващо шоу, но и да популяризираме България като туристическа дестинация“
Интервю на Лияна Панделиева
– Г-н Иванов, българите ли са най-гърмящата нация на Нова година?
– Нищо подобно! Отидете в Берлин на 1 януари и ще видите огромни поляни, затрупани с боклуци от всевъзможни фойерверки. В САЩ единици са щатите, където пиротехника за домашна употреба е забранена със закон, включително и на Нова година. Стига законът да не забранява подобна забава, хората по цял свят искат да видят играта на огъня. Фойерверките карат хора от всички възрасти да изпадат във възторг, да са щастливи.
Силата на звука от пиротехническите средства често плаши и хора, и животни – несъмнено е така. В много западни държави се плащат билети за вход, за да гледате светлинно шоу. Програмите стават все по-скъпи, все по-завършени, комбинират се с 3Д мапинг шоу, музика. България също е много напред в изпълнението на подобни спектакли, но у нас те са безплатни за публиката – още една причина да привличаме и туристи.
– От години сте организатор на международен фестивал в Панагюрище. Колко зрители пристигат за него и как гарантирате сигурността?
– Фестивалът в Панагюрище е с помощта и под егидата на общината и подкрепена от частни спонсори.
Сигурността е първото изискване на самата община и е процес, който се контролира от ред институции, които проверяват всички етапи от съхранението и подготовката на събитието. По данни на полицията в трите дни на фойерверките се събират около 65 хиляди души. Никой – от организаторите до проверяващите – не би допуснал да подмине и най-малък възможен риск. Всичко е смазан механизъм и започва от охраната на продуктите и се стигне до разчитането и план за предотвратяването на всеки потенциален риск. Всичко е изчислено, включително атмосферните условия и сме наясно с прогноза за влажност, вятър, атмосферно налягане. За да е ясно: може абсолютно всичко да е готово, може публиката да се е събрала и в конкретни условия да кажем: „Съжаляваме, но шоу няма се проведе.“
На терен са едновременно полицаи, пожарникари, лекари. И тъй като всички се вълнуват от нивото на риск: съдържанието на барут във всички материали, включени в спектаклите, е няколко килограма.
– Участниците ли носят своите продукти?
– Не! Те пристигат само с личния си багаж. Всички участници разполагат с напълно идентични продукти, които са им известни месеци преди да пристигнат. Все едно сме дали еднакви боички и по един бял лист. Те решават какво ще „нарисуват“ в небето и как. Задаваме и тема. За тази година е „Филмова музика“. Всеки избира от кой филм ще е неговата мелодия и как темпото на изстрелване на ракетите ще се впише в музикалните елементи – все едно дирижиране на произведението с огнени пръски.
– От колко държави са участниците?
– От три. Тази година ще са от Франция, Германия и Португалия. Е, ние може и от десет да поканим, но няма да издържим финансово. Ангажиментът ни е не само да направим впечатляващо шоу, но и да популяризираме България като туристическа дестинация. Водим гостите до Копривщица, Старосел, запознаваме ги с история, култура, местна кухня, народни обичаи. Някои от тях се връщат в България за почивка със семействата си, създаваме приятелства.
Предстои да дойдат участници от Китай, Япония, Канада.
– Когато дойдат китайци, победата им не е ли предопределена?
– Ни най-малко. Уменията в артистично и творческо разгръщане на фойерверките са достъпни по целия свят. Испания, Италия, Япония са мощни производители на професионална пиротехника. Германия спечели фестивала в Панагюрище миналата година и тази са поканени отново, за да защитят позицията си. Те имат отбори, които участват по целия свят, в Германия се провеждат световно известни фестивали на фойерверките.
Първите следи в човешката история за съзнателна направа на гърмящи забавления датират от преди 2000 години в Китай и те първи развиват умението с огън да се правят картини, а в Европа идват през ХІІІ век. Европейците са така запленени от огненото шоу, че през 1749 година Хендел композира „Музика на кралските фойерверки“. Истинският им възход обаче започва с намесването на химикали, които ги правят по-ярки, по-изразителни.
– Какво следи комисията на спектакъла, за да излъчи победител?
– Техническата комисия с участие на полиция, пожарна и упълномощени органи разглежда как са разположени изделията, как са закрепени. След като всичко е потвърдено като безопасно, може да се пристъпи към изпълнение. По време на самата заря следим за спазване на ритъма, за силни и слаби времена, дали огнените следи догарят музикално. Представете си го като задължителна програма във фигурното пързаляне или художествената гимнастика.
– Расте ли броят на българите, които искат професионалисти да подготвят фойерверките за празника им?
– Категорично! Ако някой иска да изстреля само няколко ракети, той просто купува няколко ракети. Но за да стане нещо красиво и завършено, тогава идват специалисти, които ползват и друг вид продукти, достъпни само за тях. За около 2 хил. лв. всеки отделен човек може да гърми три дни, но за да бъдат зашеметени гостите на дадено събитие, професионалистът предварително им представя картини на това, което ще се получи и поръчителят вече знае на какво да разчита и цената може да е всякаква. Курсове за такава дейност се провеждат в Минно-геоложкия институт, както и от фирми с подобен лиценз.
– Голяма ли е конкуренцията в сектора на пироефектите в България?
– В България сме три фирми, които правим пиро-музикални шоу програми, а други правят заря – бих казал, че вече опира до бюджет. Големите поръчители на изцяло завършени спектакли са най-често градски управи – отбелязваме национални празници, местни традиционни поводи. Тогава работим и с дрон пилоти, те от своя страна следят за любители на дронове преди началото на спектакъла, за да не се получават проблеми между тях. От общинското ръководство до последния участник, всеки много сериозно поема отговорност за действията си.
– Мнозина апелират да се спрат изцяло фойерверките в името на общественото спокойствие и също – това на животните.
– Бих казал, че това е световна дискусия. През 2015 г. в италианския град Колекио, в провинция Парма, задължително е въведена безшумна заря. В държави, където опитват да наложат контрол, фойерверки се продават само в определени дни от годината, в определено количество и срещу личен документ. Според мен обаче, дори в името на сигурността, редно е официални вносители да продават свободно любителски пиротехнически средства. Причината е проста: в годините, когато нямаше избор измежду стотици хиляди видове пиро-продукти, чули-недочули, хора забъркваха някакви неща в буркани, в кофи, ставаха адски взривове, някои се осакатяваха, други загиваха. Няма как да кажем на човечеството, че то не заслужава понякога да изгърми няколко ракети. Да не сме различни от китайците от преди 2 хиляди години?
– Чия новогодишна заря бихте искали да видите с очите си?
– В Рио и в Сидни. В Австралия работи най-голямата компания в света за професионални фойерверки. В Европа бих избрал Лондон и Берлин, но и испанските градове не са за подценяване.